sunnuntai 15. joulukuuta 2024

Hyvää Joulua kaikille!


 

Bertta Nurmio ollessaan 
Nuuttilassa töissä.

Elämäni muistorikkaat joulut

Tosikertomus

Kertonut Bertta Nurmio, muistiin merkinnyt tytär Hilkka Oksi

Olen syntynyt Padankoskella, pienessä Sydän-Hämeen maalaiskylässä vuonna 1911, ja olen elämäni varrella viettänyt joulua joskus vaatimattomammin ja joskus yltäkylläisyydessä.

Lapsuuskodissani asuimme ahtaissa ja vaatimattomissa oloissa. Koko kylässä ei ollut sähköä eikä vesijohtoja, eikä mitään mukavuuksia osattu kaivatakaan. Vaikka joulu oli siihen aikaan vaatimaton, niin se poikkesi hyvin paljon arkipäivästä. Jouluvalmistelut toivat kotiin ihmeellisen juhlantunnun, ja joulua odotettiin innokkaasti.

Kun joulukuusi tuotiin sisään, se ripustettiin kattoon, koska sille ei pienessä pirtissä ollut muualla tilaa. Puhtaaksi hangatulla pirtin puulattialla oli aitasta haetut parhaat räsymatot, ja kuusen alle jäi hiukan tilaa, jossa meillä lapsilla oli kiva olla. Ihana kuusen tuoksu täytti huoneen, ja kaikki tuntui ihan erilaiselta kuin muina päivinä.

Kuusen koristeita äiti valmisti itse. Ne olivat kreppipaperista tehtyjä ruusunkukkia ja värikkäitä ketjuja. Pieniä valkoisia kynttilöitä pantiin pihtien tapaisiin kynttilänjalkoihin kuusenoksille.  Kuuseen ripustettiin myös konvehteja. Ne olivat litteitä ja pitkulaisia ja päällystetty punaisella kiiltopaperilla.

Jouluruoat ja leivonnaiset tehtiin kaikki kotona, ja niiden tuoksut taikoivat lapsen mieleen jännittävää joulutunnelmaa. Lipeäkalan tuoksu tiesi aina sitä, että joulu oli ihan oikeasti alkanut.

Joulupukkia ei aina nähty, mutta pieni erä lahjoja ilmestyi kuusen alle. Minä sain lahjaksi satukirjan tai kauniin kortin tai omatekoisen räsynuken. Muistan vieläkin, kuinka olin iloinen saadessani satukirjan, jossa puhuttiin kauniista prinsessasta.

Koulun kuusijuhla oli aina ihan joulun aluspäivinä, ja sekin toi joulun tunnelmaa. Sinne oli tapana kokoontua koko kylän väellä, vaikka ei kotona olisi ollutkaan kouluikäisiä, ja juhla oli aina illalla, että kaikilla olisi mahdollisuus tulla. Kuusijuhlassa näyteltiin joulunäytelmä, lausuttiin jouluaiheisia runoja ja leikittiin suuren kuusen ympärillä monenlaisia leikkejä. Lopuksi jaettiin todistukset. Se oli suuri juhlahetki.

Kun olin täyttänyt 16 vuotta, menin naapurikylään suureen taloon hoitamaan lasta ja auttamaan keittiötöissä. Siellä oli vähän erilainen joulu, ja siinä oli erikoista se, etten ollut siihen mennessä koskaan ollut joulukirkossa. Sinne lähdettiin aamulla kello neljä hevosella ja reellä. Muistan ihan elävästi sen kirkkomatkan. Kirkkoreessä istuttiin vällyissä, ja siellä oli ihan lämmin.  Vällyt oli tehty turkisnahasta ja vuorattu kankaalla. Oli kova pakkanen ja kirkas tähtitaivas. Lumi narskui reen jalasten alla ja silakello soi hevosen selässä, kun ajoimme järven jäätä pitkin kirkolle.

Se muistojeni ihana jouluaamun kirkko oli aivan täynnä ihmisiä, ja kirkossa oli kaunis jouluvalaistus. Se oli nuoruusvuosieni ihanin joulu. Toista sellaista kokemusta ei ole koskaan ollut. Seuraavana vuonna muutin siitä palveluspaikasta takaisin kotikylään.

Olin 17-vuotias ja menin toiseen suureen taloon karjanhoitajaksi. Meitä oli kaksi hoitamassa karjaa ja yksi keittiötöissä. Siellä joulu oli taas erilainen.

Paljon ennen joulua leivottiin limppuja, jotka varastoitiin jyvälaariin jyvien joukkoon. Ei ollut sähköä, ei pakastinta eikä jääkaappia.  Mutta ruokaa tehtiin paljon, kun palkollisia oli paljon, ja kaikki tehtiin kotona. Lipeäkala ostettiin kuivattuna, ja sitä liotettiin ensin monta viikkoa tuhkalipeässä. Kun kala oli pehmennyt, vaihdettiin joka päivä puhdas vesi, ja sillä tavoin kalasta tuli valkoista ja hyvää.

Lihat saatiin myös omasta takaa, kun karja otettiin syksyllä sisään. Talvea varten tehtiin lahtia, ja lihat laitettiin suuriin puisiin tiinuihin ja suolattiin, ja siinä oli koko talven lihavarasto. Veri otettiin myös talteen, samoin suolet, jotka pestiin, liotettiin ja käännettiin. Verestä ja jauhoista tehtiin löysä taikina, ja pestyt suolet täytettiin taikinalla lehmänsarvesta tehdyn suppilon avulla. Sitten ne kypsennettiin verimakkaraksi.

Olin siinä talossa vuodesta 1928 vuoteen 1930. Joulu oli suuri juhla. Talossa oli iso pirtti, jossa oli suuri korkea kuusi keskellä lattiaa hienosti koristeltuna. Pirtin peräseinällä oli monta metriä pitkä pöytä, jolla oli valkea liina, ja pöytä oli kukkuroillaan jouluruokia. Sahtikin oli kotona tehtyä.

Kun kaikki olivat istuneet pöytään, myös me palkolliset, pöydän päässä istuva vanhaisäntä luki jouluevankeliumin. Hän oli hyvin vanha mutta osasi lukea vähän.

Noista yltäkylläisyyden jouluista oli huima muutos oman perheen pula-ajan jouluihin 1930-luvulla. Oli työttömyyttä, eikä mitään tukia saatu mistään. Äitini osasi ommella ja teki lapsille koulun joulujuhliin vaatteita kaikenlaisista tilkuista, joita sai tehtaassa työssä olevalta sisareltaan kaupungista. Takit käytettiin kahteen kertaan kääntämällä nurja puoli päällepäin. Mummun kekseliäisyyden ansiosta lapset olivat sen verran siististi puetut, että koululle tulleista Amerikan paketeista ei katsottu meidän lasten vaatteita tarvitsevan.

Joululahjat olivat kotitekoisia: sukkia, tumppuja, räsynukkeja, puuhevosia ja nukenkehtoja. Omavaraisuutta oli sen verran, että kasvatettiin ainakin yksi porsas, joka teurastettiin talveksi, ja omasta peltotilkusta saatiin porkkanat, lantut ja perunat. Teurasjätteiden talista valettiin kynttilät jouluksi.

Ankein ja ilottomin jouluni oli vuoden 1939 joulu. Mieheni oli marraskuussa 1939 saanut käskyn lähteä sotaan. Meillä oli neljä alle 10-vuotiasta lasta, joista nuorin oli 2-vuotias. Talvisodan jouluna oli erittäin kova pakkanen, ja se joulu oli minulle ja lapsille synkkä joulu, sillä olimme kaikki sairaana. Minulla oli paha angiina ja lapset olivat kuumeessa. Lähin lääkäri tai sairaanhoitaja oli kirkonkylässä, jonne oli matkaa 20 kilometriä. Ei ollut puhelinta, ei sähköä eikä sisävessaa, mutta toimeen täytyi tulla.

Oli varmaan Taivaan Isän johdatusta, että arjen tultua meillä poikkesi kätilö ohi kulkiessaan. Hän tunsi perheemme, kun oli ollut meillä neljännen lapsen syntyessä. Päästyään takaisin kirkolle hän lähetti heti lääkkeitä, ja niin me paranimme.

Mieheni oli kaikki viisi sotavuotta rintamalla. Meillä oli siis muitakin sotajouluja, mutta se ensimmäinen oli muita synkempi. Kun hän palasi sodasta, meilläkin alkoi taas käydä joulupukki. Jouluaattona lapset kaipasivat silti pukin käydessä isää, joka aina sattui pistäytymään juuri silloin ulos ja ihmetteli takaisin tullessaan, että joko se pukki taas ehti käydä.

Vuonna 1952 muutimme naapuripitäjään, jonne olimme rakentaneet uuden kodin. Talossa oli kolme huonetta ja keittiö ja kellarikerroksessa sauna. Pihapiirissä oli pari aittaa, navetta, talli, kanala ja puimala. Meillä oli neljä lehmää, vasikoita ja hevonen. Kun olimme siellä ensimmäistä joulua, tuntui kaikki oikein upealta. Olimme onnellisia siitä, mitä meillä oli.

Meille oli sodan jälkeen syntynyt vielä tyttö, joka oli kotona, kun isommat lapset olivat muuttaneet kaupunkiin. Niinpä meillä kävi vieläkin joulupukki, ja lahjoja tuli paljon, kun kaikki lapset tulivat perheineen jouluksi kotiin joulupakettien kanssa. Se toi iloa ja tunnelmaa arkiseen ja kiireiseen elämäämme siellä maalla. Tupakeittiömme leivinuunissa paistoin jouluksi kaikki laatikkoruoat ja leivonnaiset.

Asuimme 10 vuotta sillä maatilalla, jonka pellot mieheni oli omin käsin raivannut ja rakennukset itse rakentanut. Se oli meidän elämämme suuri saavutus. olimme uurastaneet sen eteen helteisiä päiviä ja yöttömiä öitä. Paikka ei kuitenkaan elättänyt koko perhettä, ja kun vanhemmat lapset olivat lähteneet kaupunkiin, alkoi talon pito käydä meille liian raskaaksi. Pitkään harkittuamme myimme lastemme pyynnöstä tilan pois huutokaupalla. Pakkasimme tavaramme kuorma-autoon ja haikein mielin jätimme vieraille ihmisille kauniin kotimme, karjamme ja kissamme ja muutimme kaupunkiin.

Siitä on nyt 35 vuotta, ja täytän pian 86. Mieheni kuoli 26 vuotta sitten vakavaan sairauteen. Näinä yksin elettyinä vuosina olen suuren osan ajastani hoitanut lasteni lapsia ja vielä lastenlasten lapsiakin, ja he ovat kaikki hyvin rakkaita minulle. Teen vieläkin joka jouluksi vanhan ajan jouluruokia ja joululeivonnaisia, ja olen onnellinen, kun lapset ja lastenlapset lapsineen tulevat käymään. Vanhin poikani tuo aina joulukuusen ja koristelee sen kanssani. Jouluaaton olen yleensä viettänyt nuorimman tyttäreni perheen kanssa, ja ne ovat koko vuoden parhaita hetkiä. Lasten kirkkaissa silmissä näen sen puhtaan jouluilon, jonka muistan jo omasta lapsuudestani.

lauantai 23. marraskuuta 2024

Joulu lähestyy


 Kyläyhdistys ei järjestä joulunajan tapahtumia kylällä. Meillä ei ole siihen tarvittavaa tilaa ja ulkona olisimme kovin säiden armoilla. Se on sinänsä vahinko. 

Niinpä suosittelemme yhteisiä tapahtumia lähialueilla. Tänään on Rautajärven kylän pikkujoulu Rautahovissa klo 17.00. Sinne voi muidenkin kylien asukkaat mennä. 

Kuohijoen pikkujoulu on viikon päästä Veparilla klo 16.00 alkaen. 

Yllä on Yhteinen Pälkäne-hankkeen joulutapahtumat niin Onkkaalan kuin Luopioistenkin seurakuntatalolla. Sinne ovat kaikki tervetulleita.

Kaikille oikein lämmintä joulunodotusta!

tiistai 22. lokakuuta 2024

Kauden päätös

 


Olemme taas päätyneet siihen pisteeseen vuodesta, että on sanottava hyvästit kesälle ja kyläyhdistyksen aktiiviselle toiminnalle sekä on suunnattava katseet kohti tulevaa.

Pidimme yhdistyksen syyskokouksen syyskuun lopulla parhaaseen ruska-aikaan ja kävimme yhdessä läpi mennyttä ja tulevaa. Pohdimme, mitä oli tullut tehtyä, mikä onnistunut, mitä voisi hieman parantaa ja olisiko jotain ihan uutta tiedossa. Virallisina asioina päätettiin säilyttää yhdistyksen hallitus sellaisenaan ensi vuodeksi, samoin jäsen- ja venepaikkamaksu. Keväällä sitten sovitaan kuka mistäkin toiminnassa vastaa. Hallituksen toimikausi on kalenterivuosi.

 
 

Jo usean vuoden ajan resurssit ovat johtaneet siihen, että toiminta keskittyy vain kesäkauteen. Tänä vuonna pidimme Kotakahviota auki yhdeksän kertaa 9.6 - 11.8. välisenä aikana. Kävijöitä oli keskimäärin hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta sopivasti kuitenkin työmäärään nähden. Talkoita pidettiin kolmet ja niiden johdosta rannan ilme muuttui taas paremmaksi, kun saatiin ylimääräisiä pensaita pois ja vessarakennus ryhdistettyä. Pirttilahden tilaakin parannettiin taas niitolla. Yksittäisiä tapahtumia olivat Luonnonkukkapäivän kävely Haikanvuoressa (17 osallistujaa), perinteinen Kyläkirkko, Kukkia-pyöräily yhdessä Luopioisten kyläyhdistyksen kanssa ja kylän yhteinen Hermanninpäivän juhla (n.70 osallistujaa). Maire pyöritti Kahvikatoksessa käsityöpiiriä ansiokkaasti (5 kertaa). Kesäkauden päätti yhdistyksen yhteinen tutustumisretki Hauhon keskiaikaiseen kirkkoon ja Vanhaan raittiin (17 osallistujaa). Koko heinäkuun oli Ruuttakopilla kylän taiteilijoiden taidenäyttely, jossa kävi vieraskirjan mukaan 94 tutustujaa. Näyttely oli auki viitenä sunnuntaina. 

Kiitos kaikille kesän tapahtumissa toimijoille. Monelle kasaantui useampia pestejä, mutta mitäpä me emme kylämme hyväksi tekisi, kuten Esa asian sopivasti kuittasi.



Samalla kun muistelimme, pohdimme myös ensi kesää. Lopulliset päätökset teemme kevään yleisessä kokouksessa, mutta hyvähän on jotain miettiä jo näinkin varhain, Hämeessä kun ollaan. Kotakahvio pyörii ennallaan, talkoot varmaan myös. Kukkakävely, Kyläkirkko, Kukkia-pyöräily ne ovat jo perinnettä. Varmaan myös kasityöpiiri jatkaa. Mietittiin myös kulttuuriantia ja se onkin meidän kaikkien varassa. Pieniä esityksiä Kotakahvion yhteyteen. Rohkeasti vain: laulua, soittoa, sirkusta, taikatemppuja jne. Ajateltiin myös kesän lopulle retkeä tämän kesän tapaan johonkin lähialueen kuntaan. Ruuttakopille tehtäisiin myös ensi kesänä näyttely. Aiheeksi sovittiin Eränkäynti. Tämä tiedoksi kaikille, joilla on jotain tähän liittyvää materiaalia. Näyttely on historiaa luotaava eli keskittyy vanhoihin menetelmiin ja välineisiin, joita kylällä on ennen käytetty. Mikään ei synny itsestään, on vanha fysikaalinen lainalaisuus. Niinpä kutsun kaikkia todella miettimään tätä aihetta ja kantamaan kortensa kekoon kuten kunnon muurahainen. Tarvittaisiin myös joku, joka osaisi kertoa noista ajoista juttuja tai menetelmiä tai pitää vaikka näytöksen pyydysten käytöstä.

Tässähän tätä tiedotusta jo olikin. Teen vielä yhteenvedon taidenäyttelystä Näyttelyt-sivulle ja ensi vuoden näyttelystä erillisen mainoksen ilmoituslauluille.

Syksy on ollut ennätyslämmin ja kaunis. Kaikille hyvää mieltä ja hymyä tavatessamme!

Teksti ja kuvat:

Tuomo K.


sunnuntai 22. syyskuuta 2024

Syysretki Hauholle


Kun keväällä suunniteltiin kesän ohjelmaa, päätettiin tehdä syysretki Hauholle. Ensin tietysti ajateltiin, että onko siellä tarpeeksi nähtävää tai yleensä yhtään mitään. Kuitenkin mitä lähemmäksi matka tuli, sitä enemmän tuntui, että kohde oli aivan oikea – nähtävää ja koettavaa riittäisi. Näinhän se oli, kun jälkeenpäin asiaa pohtii, kaikkea oli ylen määrin. 

Karin 17 hengen taksi tuli täyteen kylän keskustassa lauantaiaamuna klo 10. Matkaa Hauholle kertyisi n. 30 km. Simo istui ratin takana ja jakoi paikkoja. Kullekin löytyi sija, kun meitä sattui olemaan retkelle lähdössä juuri saman verran kuin autossa oli istuimia.


Ensimmäinen kohde oli Hauhon keskiaikainen harmaakivikirkko ympäristöineen. Oppaaksi olimme saaneet Irmeli Isokivijärven, joka ansiokkaasti luotsasi ryhmäämme ympäri Hauhon kaunista keskustaa. Hän kertoi paitsi Hauhon historiasta niin myös hauskoja juttuja nykyisyydestä. Kirkon seinustalla kasvoi aikoinaan suuri lehtikuusi, joka sitten vanhuuttaan kaatui vuonna 2018. Puun kanto seisoo edelleen kirkon vieressä ja sen rungosta on tehty kirkon ovelle maamme nuorin vaivaisakka, joka toivottaa ystävällisesti kirkkokansaa käymään peremmälle.

  

Jyhkeä kivikirkko valmistui uuden ajan alussa 1500-luvulla. Sen seinät on kalkittu eikä niiden alla ole maalauksia, niin kuin on lähiseutujen muissa kivikirkoissa, Hattulassa, Lammilla, Tuuloksessa. Alkujaan kirkossa oli sivuseinillä lehterit, joiden kaiteisiin maalattiin kuvia. Osa niistä on nähtävillä kirkossa, osa viereisessä Hauhon museossa. Kuvat ovat hyvin samantyyppisiä, kuin muualla seinille maalatut.


Museon näyttelyssä oli esillä vuoden 1918 taisteluiden kohteita ja tietoja. Yläkertaan oli koottu vanhoja esineitä hauholaisten elämästä vuosisatojen kuluessa. Luopioinen kuului Hauhoon aina itsenäistymiseensä saakka vuoteen 1868. Siksi olikin jo korkea aika meidän tutustua entiseen pitäjäämme. Padankosken kirkolliset asiat hoidettiin ennen Hauholla ja maalliset Tuuloksessa. Hämeenlinna oli tärkeä paikka kyläläisille ja vasta kuntaliitoksen jälkeen suunta vaihtui Pirkanmaalle, Pälkäneelle ja Tampereelle.


Ryhmäkuva retkeläisistä otettiin Hauhon museon portailla. Kaunis aurinkoinen sää suosi retkeä, vaikka pohjoinen tuuli olikin juuri tänään ajanut kesäisen lämmön etelämmäksi. Hyvä yhteishenki lämmitti ja tietenkin kohteesta toiseen siirtyminen.


Seuraava kohde olikin sitten Hauhon vanha raitti. Aikoinaan tie kulki Tampereelta kirkon ohi ja siitä harjua pitkin kohti Lahtea ja Hämeenlinnaa. Hauhon suuret talot keskittyivät kirkon läheisyyteen eli nykyisen vanhan raitin varteen. Talojen pellot olivat sitten kauempana. Vanha raitti on pyritty suojelemaan ja vanhat talot entisöimään uusiksi asunnoiksi. Monet kunnostetut, kauniit talot ovat vakinaisia asuntoja, mutta paljon niitä on myös kausiasukkaiden hallinnassa. 


Raitilla olisi ollut vaikka kuinka paljon katsottavaa, kauniisti entisöityjä taloja, vanhoja kauppoja ja käsityöläisrakennuksia. Vahan raitin kävely päättyi harjun laelle näkötornin juurelle. Sieltä avautui komea maisema yli kirkonkylän ja Hauhonselän.


Sitten olikin jo aika siirtyä ruokailemaan Vanhan raitin kievariin. Retkillä ruoka on aina tärkeää ja se antaa hyvän olon tunteen kotimatkaa varten. Ruokailun jälkeen Simo luotsasi auton tyylikkäästi takaisin kylälle, jonne saavuimme hämmästyttävän tarkasti suunniteltuna ajankohtana klo 15.00.


Kiitos oppaallemme Irmelille hienosta päivästä. Kiitos kaikille retkellä mukana olleille. Oli ilo reissata kanssanne. Ensi vuonna uudelleen, eikö niin, kunhan löydämme hyvän kohteen. Siitä voidaankin keskustella perjantaina yhdistyksen syyskokouksessa. Tulkaapa kaikki mukaan.

Teksti ja kuvat: Tuomo Kuitunen

 

lauantai 21. syyskuuta 2024

Yhdistyksen syyskokous


Kyläyhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidetään 

perjantaina 27. syyskuuta 2024 Kodalla klo 18.00.

Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat eli suunntellaan ja päätetään alustavasti tulevan vuoden toiminnasta, valitaan yhdityksen puheenjohtaja, hallitus ja muut vastuuhenkilöt. Lisäksi keskustellaan kuluneen vuoden toiminnasta.

Tervetuloa!

 

lauantai 24. elokuuta 2024

Kesän viimeiset talkoot

 


Luonnon voima on suuri. Se taas huomattiin kesän viimeisissä talkoissa. Ranta oli kuin viidakko, vaikka se viime vuonna oli raivattu avoimeksi. Nyt taas kerran poistettiin kaikki taimet rantatörmältä ja veneiden välistä. Kiskottiin juurineen ylös ja tasattiin maa sen jälkeen. Suurimmat piti kaivaa lapiolla ylös, ettei jäänyt teräväsärmäisiä juurakoita kasvattamaan uusia versoja.


Sillä aikaa kun toiset kaivoivat rantasoraa, niin toiset kunnostivat kahvion kalusteita. Penkit ja pöydät saivat ruskean puuöljyn pintaansa ja näyttivät sen jälkeen kuin uusilta. Pienellä rahalla ja vaivalla saadaan hienoa jälkeä ja kalusteille lisää ikää. Lopuksi sama porukka öljysi vielä puutarhakeinunkin ja varmaan olisi mennyt vielä katoksen lattiakin, mutta silloin öljy loppui ja se täytyi jättää seuraavaan kertaan eli ensi kesään.

                  

Talkoiden toinen pääkohde kalusteiden saneerauksen lisäksi oli uimarannan vessarakennuksen saneeraus ja osin uusiminen. Ensin raivattiin ympäristö puhtaaksi kaikesta suuremmasta kasvillisuudesta ja kaivettiin rakennus esiin. Sitten tarkastettiin toimivatko kompostoivat vessat edelleen ja kun todettiin niiden olevan kunnossa, nostettiin koko rakennusta ylemmäksi irti maasta, suoristettiin ja aseteltiin kaikin puolin vaakatasoon. Samalla toiset keikkuivat rakennuksen katolla ja asensivat sinne uuden päällysteen. Kattopellit ruuvattiin lautoihin ja uudet reunalaudat ruoteiden päihin. Näin saatiin rakennus näyttämään kuin uudelta. Vielä kun se maalataan punamullalla ja nurkat valkoisella, niin se kelpaa taas seuraavat parikymmentä vuotta. Kun toiset ahersivat vessarakennuksen kimpussa, tekivät toiset vielä yhden ilmoitustaulun, joka sijoitetaan aikanaan Ruljan kylää varten heidän jätekatoksensa yhteyteen.


Näin kuudessa tunnissa 12 ahertajaa ehti saada paljon aikaan. Siinä samalla nautittiin vielä maittavat kahvitkin leivonnaisineen, puhumattakaan niistä hersyvän hauskoista jutuista ja muisteluksista. Niistähän hyvät talkoot muodostuvat ja niitä muistellaan hymy suupielessä vielä seuraavalla viikollakin. Kiitos kaikille yhteisestä hetkestä, niin tavaran hankkijoille, kahvittajille kuin työntekijöillekin. Yhteistyössä on voimamme!


Teksti ja kuvat Tuomo Kuitunen

sunnuntai 11. elokuuta 2024

Padankosken taiteilijat- näyttely

 

Kyläyhdistyksen toinen näyttely järjestettiin Ruuttakopilla kesällä 2024. Aiheeksi hallitus oli sopinut Padankosken taiteilijat. Tarkoitus oli kerätä yhteen näyttelyksi padankoskelaisten tekemiä kädentöitä: maalauksia, veistoksia, valokuvia, kudonnaisia, käsitöitä. Näyttelyn valmistelutoimikuntaan valittiin Terhi Isosuo, Maija Kuitunen ja Anne Mäkelä. Näyttelyn tulisi olla valmiina kesäkuun loppuun mennessä ja se olisi auki heinäkuun ajan sunnuntaisin Kotakahvion aukioloaikoina. Näin myös toimittiin. Näyttelyesineet koottiin näyttelyksi kesäkuun viimeisellä viikolla. Näyttely purettiin viimeisenä aukiolopäivänä 27.7. ja teosten omistajat hakivat omansa pois Ruuttakopilta. Näyttelyssä kävi vieraskirjan mukaan viitenä sunnuntaina yhteensä 92 katsojaa, joista tosin muutamat kävivät näyttelyssä useita kertoja. Virallisten aukioloaikojen lisäksi näyttelyä esiteltiin muutaman kerran myös yksityisesti.
Taitelijat: 
Kari Haapanen, neljä suurehkoa öljyvärityötä 
Terhi Isosuo, neljä öljyvärityötä 
Taimi Isosuo, villakudonnaisia
Maija Kuitunen, akvarelli- ja akryylitöitä, kukkia ja lapsia
Heikki Inki, pieniä puurakennelmia, pelejä, kulkuneuvoja
Tuomo Kuitunen, puuesineitä, katajatyö, kukkavalokuvia
Maire Seppälä, kudonnaisia, tumppuja, koristeliinoja
Oiva Järvinen, kuparipakotustyö Kyntömies
Tauno Nurmio, Leijona, sota-ajan puhdetyö


Tässä nurkkauksessa ovat Terhin maalaukset ja hänen äitinsä neulomat koristeelliset tumput sekä Karin maalaus Lapin kalastaja. Jokaisella taululla on tarinansa. Terhin maalaama lehmä on Savosta, josta hänen äitinsä oli kotoisin. Lehmä on sen alueen omaa itäsuomalaista karjaa.


Tässä kuvassa ovat Maijan kukka-aiheiset akryylityöt sekä Karin maalaus metsoparista, joka voisi olla vaikka padankoskelaisesta metsästä. Maijan työt on tehty veitsellä ja niissä näkyy värin paksuus, kolmiulotteisuus.


Tässä nurkassa on Karin loistava kettuemo poikineen. Kuva voisi olla Kuparikalliolta, jossa taustalla näkyy Kyläjärvi ja sen takana kylän laitaa. Oikealla on Tuomon katajareliefi Aapiakukko, opettajalle sopiva aihe. Kukko on tehty hiotuista katajanpaloista tappiliitoksilla vain liimaa käyttäen.


Tässä kuvassa on Karin maalaus maalaistalon pihalta, jossa fasaanit ruokailevat. Kuva voisi olla Padankoskelta, mutta täällä ei juurikaan fasaaneita ole näkynyt pitkiin aikoihin. Akvarellit ovat Maijan käsialaa ja kuvaavat hänen lapsenlapsiaan leikin tiimellyksessä.

  

Vitriineihin sijoitettiin taidekäsityöt. Heikki on taitava käsistään ja niin muodon saivat Seppälän Kalle ja Ida,  Kytölän talon traktori ja monet lapsille tarkoitetut pikkupelit ja leikkikalut. Mairen käsityöt ovat huolella viimeisteltyä taidetta. Tässä koruommelta pöytäliinassa.


Luonnontaide on monesti sitä aidointa. Luonto on itse muokannut kohteen ja ihminen on vain nostanut sen esiin. Tuomon elämän liekki ja aivosieni ovat tästä esimerkkinä. Sienen lakki on osin pahnaantunut pahka ja liekki on repäisty suoraan tervaskannon kyljestä. Alla vielä kaksi Mairen pientä liinaa. Kuvat eivät anna totuutta työn kauneudesta, koska vitriinin heijastukset tekivät niihin värimuutoksia.

Kiitokset kaikille taideteoksia tuoneille ja myös teille, jotka tulitte näyttelyä katsomaan. 
Ensi suvena uusin tuumin!


Tunnelmaa Ruuttakopilla, lähes tungosta.


Saimme kuulla myös taidokasta soitantaa, kun Olavi Vuorinen viihdytti meitä huuliharpulla.



Teksti Tuomo Kuitunen
Kuvat Maija ja Tuomo Kuitunen, sekä Terhi Isosuo ja Marja-Leena Ruuhi